Hivatalos koronavírus oldal: ilyen SEO szempontból

Nagy gáz nincs a koronavirus.gov.hu-val, viszont azért sok kihagyott lehetőséget rejt. Nem is annyira technikai, hanem inkább tartalmi szempontból.

A koronavirus.gov.hu az elmúlt bő egy évben az egyik leglátogatottabb hazai weboldallá vált. Lehet azt mondani, hogy keresőoptimalizálási szempontból mindegy is, milyen. A .gov végződés, a rengeteg rámutató link, a direkt forgalom miatt lényegében bármit csinálhattak volna, akkor is jól szerepelnek a keresőben. Ráadásul a Google is ezt jelölte meg a hivatalos magyar tájékoztató oldalként.

koronavirus-nyito-seo.jpg

Ettől függetlenül egy dolog miatt nem árt az alapvető technikai SEO beállításokra figyelni: a long tail keresések és találatok között már más – olykor nem is megbízható – site-ok is beelőzhetik a hivatalos oldalt. Amennyiben ez fontos az oldal készítőinek, akkor nem árt kimaxolni a SEO-s lehetőségeket. Pláne, hogy – gyanítom – pénz, paripa, fegyver azért van hozzá.

Akadnak furcsaságok az egyébként Drupal alapú oldalon. Amennyiben desktop nézetben megnézzük a felső menüt (Hírek, Intézkedések, Megelőzés, Mit tegyünk?, Mit kell tudni? Tájékoztatók), akkor minden rendben van. Azonban bármelyik cikkoldalról nézve a fentiek egy részénél egy-egy nem létező aloldal szerepel:
Konkrétan:
Hírek - https://koronavirus.gov.hu/cikkek/hirek
Megelőzés - https://koronavirus.gov.hu/cikkek/megelozes
Mit tegyünk? - https://koronavirus.gov.hu/cikkek/mit-tegyunk-tunetek-eseten

Ezek mindegyike ugyan a menüben át van irányítva a megfelelő oldalra, viszont furcsa megoldásnak tűnik.

A jó öreg meta leírást a koronavírusos oldalon sem alkalmazzák jól. A nyitóoldalon be van ugyan állítva, de túl hosszú a szöveg:
„A magyar kormány operatív törzset hozott létre az új koronavírus elleni küzdelem érdekében. Ezen a honlapon hiteles és naprakész információkat talál a hatósági intézkedésekről, a megelőzéshez szükséges lépésekről és teendőkről a panaszok esetén. Tegyünk mindannyian az egészségünkért!”

Ez 1698 pixel, amit legalább 920-ra kellene lefaragni. Nem is ezt használja a Google a keresési találatok között... Néhány aloldalnál egyszerűen hiányzik a meta leírás. A cikkoldalaknál pedig az első bekezdéseket használják erre a célra, de ezek rendszerint megint csak túl hosszúak.

koronavirus-google-talalat-seo.jpg

Ez azért rossz megoldás, mert a Google így ezeket nem fogja használni. Akkor inkább már hagyják üresen, még talán az is jobb. Bár azt soha nem értettem, hogy miért akkora feladat minden egyes aloldalhoz rendes meta leírást írni.

Azért a főoldali title elemre is érdemes kitérni, ez annyi, hogy „Koronavírus”. Ezt azért kicsit szószátyárabb módon is ki lehetett volna tölteni, például: „Koronavírus – Hivatalos információk a járványról”.

Az oldalon szereplő fotók alt címkéi sincsenek kitöltve. Ez megint olyan dolog, ami egy-egy tartalom feltöltésekor plusz fél perc lenne, de akkor sokat mondtam. Amennyiben pedig valaki most nekiállna utólag kitöltögetni, az sem lenne több 30 percnél.

Végül jöjjön a lényeg: a kormányzati hírek felpakolásán kívül még becélozhattak volna jobban olyan témákat, amelyek a járványhoz kapcsolódnak és van rájuk keresés.

Csak egy példa: az egyes vakcinatípusokra sokan keresnek. Egy-egy aloldalt megért volna mindegyik, a Pfizertől kezdve a Sputnyikig bezárólag. Pdf-es tájékoztatókat feltöltöttek ugyan, még ezeket sem hozza rosszul a Google, de megért volna egy-egy – SEO szempontból is jól összerakott (!!!) – aloldalt ez a téma. Borítéklom, hogy minden vakcinatípusos keresésre ez lenne az első találat.

S még nagyon sok hasonló példát lehetne mondani. Elég lenne szétnézni az oldalhoz kapcsolódó Search Console adatok között és sorra venni a potenciális kulcsszavakat. Igazából, ha valamit lehet hiányolni az oldalnál, akkor ezt mondanám. Több lehetőség lenne ebben, mint amire használják.

---

SEO-s kontaktért katt ide!